Traditional Skills! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu Traditional Skills! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu

Traditional Skills!

Blijf op de hoogte en volg Margo

20 Oktober 2012 | Finland, Tornio

Op dinsdag 9 oktober gingen we dan eindelijk op traditional skills week! 8.30 kwamen we allemaal met een dikke backpack aan (en meer), want we bleven toch op één plek en konden dus veel zooi meenemen! Na een uurtje rijden kwamen we aan in Aurinkovaarojen Jotos bij een mooie hut bij een meer. Dit werd de plek waar we 3 dagen zouden verblijven en ik zag het gelijk allemaal weer helemaal zitten. Jussi gaf ons een spoedcursus ‘how to make a campfire in the forest’ en toen konden we in groepjes van 5 ons eigen vuurtje maken voor de lunch. Na de lunch hebben we de omgeving een beetje verkend en liet Jussi ons zien wat we allemaal konden gaan doen de komende middag, vissen, berries plukken en hutten bouwen voor de nacht. Toen iedereen rustig bezig was werden er ook groepjes gemaakt voor het avondeten wat geheel werd bereidt op het kampvuur. Ik zat in het pannukakku team met Ivet en Julia en hebben we heerlijke pannenkoeken als dessert gemaakt. Rond 18u was het sauna tijd, maar die heb ik overgeslagen.

Rond 20u zaten we met z’n allen aan een super lekker diner, waar we de hele dag voor hadden gewerkt met iedereen bij elkaar. Vlees, zalm, gepofte aardappelen, soep, groente, broodjes en als toetje de pannenkoeken met verse berries. Na het eten nog even een korte reflectie en toen ging iedereen wel ongeveer naar de zelf gemaakte hutjes. Ik sliep die nacht in de hut want was nog niet optimaal fit en leek me beter in een warme hut te slapen dan in een slaapzakje met vorst in de grond.

’s Ochtends weer op tijd gewekt en voor ontbijt werden er 2 flinke pannen porridge gemaakt. Lekker ontbijtje bij het kampvuur en toen wat oefeningen met de kompas. Een aantal dingen die we ook al tijdens de hike hadden gehad, maar nu ook weer nieuwe dingen. Geleerd hoe je kan uitrekenen met hoeveel stappen je weet hoe ver je hebt gelopen. Dat hadden we later nodig om de plek aan te geven waar je zat met de solo trip! Na 2 uur tellen en achter de kompas aanlopen was het tijd voor de lunch en de groepen verdelen voor de solo trip. De mensen die dicht bij de hut wilden blijven die zaten allemaal langs de weg het bos in, ik zat in het kleine groepje van 5 die verder weg in wat dichter bos gingen. Een klein paadje omhoog en daar werden we per persoon afgezet om een plekje te zoeken in het bos. In eerste instantie dacht ik echt, oke, HOE ga ik hier ooit een plek vinden om te slapen. De grond was een en al steen met mos en er was geen één plekje om recht te liggen. Uiteindelijk toch wat gevonden, passen geteld en terug gelopen naar de hut om mijn spullen te halen. Afscheid van elkaar genomen en iedereen op naar zijn eigen mini avontuur. Toen ik weg ging wist ik dat het 15u was, en dat was ook het laatste tijdsbesef voor dat Jussi ons de volgende ochtend weer zou ophalen. Aangekomen op mijn plekje een rustig gekeken hoe ik mijn tent een zou bouwen en toen met 2 tarpen en touw een heel aardig hutje gebouwd, ik had toch tijd zat dus ik kon perfectioneren tot in de puntjes! Toen maar wat rondgelopen rond mijn tent, heel veel geschreven en toen het donker begon te worden mijn eigen maaltijd gemaakt. Ik nam uitgebreid de tijd om te koken want had wel wat te vullen. Eenmaal klaar met eten was het donker en had ik mezelf zodanig ingepakt dat ik het eerder warm had dan koud! Nog meer geschreven en wat nagedacht over wat er afgelopen jaar allemaal is gebeurd, waar ik nu sta en wat er nog komen gaat. Op gegeven moment maar in mijn slaapzakje gekropen en geprobeerd te slapen.

Van slapen is niet veel gekomen die nacht, niet omdat ik bang was of het koud had, maar het lukte gewoon niet echt goed te slapen. Ach gelukkig had ik sterren en mijn villa met een groot raam om doorheen te kijken. Zodra het licht begon te worden op gestaan want ik wilde nog veel doen voor Jussi kwam! Lekker ontbijtje gemaakt, weer porridge met appel, kaneel en suiker, en warme thee en verse bosbessen. Toen was het tijd om een brief aan mezelf te schrijven. Hier had ik al een tijdje over nagedacht en ik kon zo beginnen met schrijven. Aan de andere kant wist ik op gegeven moment ook niet meer wat te schrijven, want ik voelde me op dat moment zo goed! Ik zat in het bos, in Finland, prima eten en uitzicht, super weken achter de rug, wat heb ik nog meer te klagen? Toen ik de punt van de laatste zin had gezet kwam Jussi aanwandelen en vroeg me, ‘what is your next adventure in you life?’. Deze vraag overviel me nogal maar toen ik later over mijn antwoord nadacht is dat eigenlijk wel wat er in mij omgaat. Ik kijk heel erg uit naar het volgende avontuur in mijn leven en ik denk dat dat een andere reis gaat worden! Ik heb nog even genoten van mijn plekje en de rust en toen was het tijd om mijn spullen in te pakken en mijn kamp te verlaten. Op de weg terug voelde ik me super goed en genoot van alles wat ik zag. Was weer helemaal fris en klaar voor de rest van de week en de rest van mijn tijd in Finland! Langzaam kwam iedereen terug van hun eigen avontuur en hebben we nog wat gegeten bij het vuur. Toen was het alweer tijd terug te gaan naar Tornio!

Aangekomen in Tornio was de hele rust voor even weg want moest heel snel dingen wassen, opzoeken, ompakken en mezelf alweer klaarmaken voor de volgende trip, roadtrip naar Noordkaap!!

Na deze week voelde ik me al weer een stuk beter, was bijna niet meer ziek en voelde me mentaal ook weer goed. Zat gelijk weer lekker in mijn vel en realiseer ik me dat we al op de helft van de tijd hier zitten! De tijd gaat snel… Er komt snel een volgend verslag van de volgende trip!

xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 7501

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 03 December 2012

Finland

08 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Ardennen avontuur

Landen bezocht: