Nuva project en skien in Levi! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu Nuva project en skien in Levi! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu

Nuva project en skien in Levi!

Blijf op de hoogte en volg Margo

13 November 2012 | Finland, Tornio

22 oktober, de herfstvakantie was weer voorbij en tijd om weer in de schoolbanken te gaan zitten. Er stond gelijk een drukke periode voor de deur, want we gingen de NUVA week plannen! Hier op de campus zitten PPO studenten. Dat zijn jongeren van 16-17 jaar van het mbo die een soort van tussenjaar opleiding doen en hier intern zitten. Wij zouden een groep van 20 jongeren krijgen voor een week lang, aan ons de taak om ze bezig te houden! Hier hadden we dus een week voorbereiding voor en een week uitvoering.

Maandag begonnen we met nog wat theorie over plannen en activiteiten en toen kregen we de uitleg over de NUVA week. Er zouden 2 coordinatoren komen en verder subgroepjes om verschillende activiteiten te organiseren en te regelen. Het leek mij heel erg leuk en uitdagend om één van de coördinatoren te worden, omdat ik daar nog weinig ervaring mee heb en met de rest eigenlijk al wel. Helaas waren er nog 5 die de taak graag op zich wilde nemen en ben ik door middel van een democratische stemming het niet geworden. Ik baalde even flink, maargoed het is niet anders en ik ging me maar op een andere manier proberen te bewijzen.
Samen met Roel en Julia kwam ik in het teamgames team terecht en waren wij verantwoordelijk voor de eerste dag. Met een aantal goede overleggen en veel ervaring van ons allemaal hadden wij al snel een leuk programma in elkaar gezet. Niet bij alle groepjes gingen de voorbereidingen even vlot en de coördinatoren hadden naar mijn idee ook nog wel wat te leren wat delegeren betreft. Ik voelde me namelijk al snel een luilak omdat ik nog maar weinig te doen had en de rest stressend rond rende. Maargoed, na een week veel overleggen, regelen en zelfstandig werken stond er een leuke week en waren we allemaal klaar voor maandagochtend de volgende week.

Maandag 29 oktober om 9.30 zaten we allemaal klaar in het klaslokaal voor de laatste instructies en zijn Roel, Julia en ik vervolgens vertrokken naar de Meijeri om alles klaar te zetten. Om 11.30 was het dan zo ver en kwamen de studenten binnen. Op het eerste oog ook allemaal nog erg rustig en verlegen, maar ik had ook wel gelijk het idee dat het een leuke groep was. Roel deed het introductiepraatje en toen was het de beurt aan Julia en mij voor een potje bolletje wol, krantenmeppertje, toaster en stoelendans. Dit waren onze warming-up spellen en we leerden de groep van alle kanten kennen, namen, karakters en gedrag. Na een korte break hadden we nog een groot samenwerkingsspel buiten in de sneeuw. Naast dat het wat lang duurde en sommigen het erg koud hadden was dit ook een geslaagd spel en konden wij terug kijken op een geslaagd begin. Dinsdag werden we eerst wakker met een witte tuin! Marije en ik waren gelijk enthousiast en zijn om 7.45 in de ochtend naar buiten gerend om snowangels te maken en een sneeuwgevecht te houden. Daarna was er in de ochtend een kompas lesje en ‘s middags een vossenjacht langs alle landen. Op verschillende plekken hadden we landenpunten gemaakt waar ze wat leerden over onze nationaliteiten, erg leuk! Woensdag was het cookingday. De kookploeg had verschillende stationnetjes gemaakt waar groepjes langsgingen om zalm, brownies en brood te maken (op kampvuur). Ik moest de hele ochtend observeren buiten bij Ramon die een spoedcursus kampvuur maken gaf. Na de zelfgemaakte, beetje verbrande maar geslaagde lunch hadden we een creatief en relaxed middagje. Als voorbereiding op Halloween avond werden er maskers, koekjes en sinasappel pompoentjes gemaakt. ’s Avonds nog een spannend avond programma met het spel weerwolven en toen was er weer een dag voorbij. Donderdag was alweer laatste dag en die was iets sportiever. In de ochtend ben ik met de helft van de groep naar de climbing cave gegaan en ‘s middags gingen ze sport en spel doen. Dit ging allemaal erg lekker en hebben we de week afgesloten met een reflectie met de hele groep en een mooie groepsfoto. De week was erg snel gegaan en was ook ontzettend vermoeiend. Voor mij was het allemaal niet erg nieuw om te doen, natuurlijk wel met Finse studenten die bijna geen Engels praten. Een aantal van ons hadden er wat meer moeite mee en hebben erg lopen stressen. Dit is natuurlijk bijna niet te vermijden maar was af en toe wel even lastig samenwerken. Over de jongeren ben ik ook nog steeds verbaasd. Ze zijn totaal anders als Nederlandse jongeren, hebben helemaal geen grote bek en ze zijn super enthousiast over alles wat we deden.

Na deze 2 enerverend weken hadden we een wat rustiger weekje met vooral theorie en een toets op vrijdag. We kregen wat methodes aangereikt voor zelfreflectie en vervolgens moesten we een eigen reflectie schrijven over onze eigen skills en waar we aan zouden willen werken en hoe. Wel nuttig om te doen en weer eens even stil te staan. Woensdagavond hadden we een nachtnavigatie avond. De Finse adventure education klas had deze week de opdracht een activiteit voor ons te organiseren en dus moesten we met kaart en kompas in het bos van Haparanda punten zoeken. Afsluitend bij het kampvuur nog een makara gegeten en terug bij de Meijeri een geslaagde avond afgesloten. MAAR deze avond werd nog beter toen Marije, Siff, Ida en ik opeens een enorm Noorderlicht zagen. Wij weer terug gelopen naar de Meijeri, want daar is het flink donker en heb je breed zicht vanwege de rivier. We kregen een super show van een half uur met enorm licht dat door de lucht schoot en hebben zelfs rood noorderlicht gezien! Was echt super gaaf en heeeeeeel mooi om het zo intens en zo lang een keer te zien!
Donderdag werd de week nog beter want kregen we 2 mooie aanbiedingen voor een weekendje skiën in Levi. Last minute konden we meerijden met de auto richting Levi en vervolgens bij Mikko gratis slapen voor een paar uurtjes snow shuffling per dag! Dat ging ik niet weigeren en dus met Marije en Julia konden wij donderdag middag onze tassen gaan pakken voor een weekendje skiën en de World cup meepakken die daar dat weekend werd georganiseerd! Vrijdagochtend eerst nog een exam over kaart en kompas lezen, maar dit ging mij vrij goed af. Resultaat nog niet binnen maar verwacht geen onvoldoende…

Vrijdag om 13u stond de zus van Anna (onze tutor) op de stoep met haar auto om ons een lift te bezorgen naar Kittila (dorp waar Mikko huis heeft). Hoe noordelijker we kwamen hoe meer sneeuw er lag, het werd alleen maar meer en meer. In het noorden zijn de wegen ook gewoon wit en nog crossen die gekke Finnen daar met 80 overheen. Rond 17u kwamen we aan bij een huisje ergens buiten het dorp aan een sneeuwpad. Hier wachtte Mikko en Rikka ons op om ons te verwelkomen in hun knusse huis van de ouders van Mikko. Wij hadden onze slaapplek in de voorheen garage, wat prima was. Nog met hun mee kunnen rijden naar de supermarkt en voor ons allemaal lekkere wraps gekookt. ’s Avonds moest Mikko nog voor info naar Levi (hij werkte dat weekend bij de World cup op de piste). Terwijl hij daar was gaf Rikka ons een uitgebreidde sightseeing tour door Levi. Ontzettend gezellig dorp waar nu veel mensen waren en overal sneeuw en kerstlichtjes. Een rondje door het centrum gewandeld en toen warme thee in het coffee house gedronken. Intussen was Mikko ook weer klaar en zijn we terug gegaan naar het huis en lekker gaan slapen.

De volgende dag rond 8u opgestaan, ontbijtje gegeten en toen begonnen met het shufflen! Met z’n 3en hadden we binnen een uur de hele parkeerplaats sneeuwvrij gemaakt en hebben we nog geprobeerd snowangels te maken, maar er lag teveel sneeuw! Rond 10.30 waren we ready to go en zijn we met Rikka meegereden naar Levi. Ze heeft ons geholpen met het huren van de ski spullen en toen zijn we gelijk met ons enthousiaste hoofd de lift ingestapt van de front piste! Bovenaan moesten we wel alle 3 even een paar keer slikken voor we ons de rode piste af gooiden. Rustig aan en trillend op mijn benen kwam het gevoel wel weer terug en na een paar keer de lift weer omhoog te hebben genomen kwam ik toch al weer aardig smooth naar beneden! Ik was erg blij dat het super rustig was op de piste, want dan kon ik nog mooi even lange bochten maken. We hadden lekker de smaak te pakken toen we honger kregen en om 13u de bus naar een andere piste hebben genomen. Daar waren we naast een ander groepje van 5 die alleen off piste gingen de enige op een gegeven moment. We snapten het ook wel want het was heel mistig en het waaide en sneeuwde super hard bovenaan de piste. We zijn maar één keer tot boven gegaan en de andere keren eerder uit de lift gegaan (sleeplift) en stukje offpiste naar de piste toe. Het was een supernice piste en heerlijk om die helemaal alleen voor ons te hebben. Om 15u weer terug naar de front piste gegaan waar we gelijk weer met de lift omhoog gingen en door knalden. Om 16u was het al totaal donker en werd het skiën met de lampen aan. Heel gaaf en leuk om keer mee te maken, naar beneden skiën met als uitzicht de lichtjes van het gezellige Levi. Rond 17.30u kregen we helaas alweer telefoontje van Rikka dat we met ze mee konden rijden rond 18u. Nog een paar keer naar beneden gescheurd en toen de spullen terug gebracht. Langs de supermarkt om eten te halen en toen waren we weer terug in het huis. Mikko stak de houten sauna aan en wij hadden weer een lekkere maaltijd op tafel gezet. Na het eten konden we de sauna in en hebben we in de sneeuw gerold als afkoeling! Eindelijk… dat was toch wel een belofte van mezelf, om nog een keer na de sauna in de sneeuw af te koelen!

Zondag werden we gewekt om 5.30u in de ochtend door een stressende Rikka… De garagetent was ingestort door de sneeuw en we moesten helpen hem op te tillen om de auto eronderuit te krijgen! Drama drama, maar uiteindelijk kon Mikko toch op weg naar z’n werk. Wij weer terug ons bedje in en om 8u opgestaan. Er was weer sneeuw te shufflen, want er was weer 5cm bijgekomen. Dus eerst weer een uurtje sneeuwscheppen. Om 11u zijn we met Rikka naar Levi gereden om te gaan kijken bij de mannenrace van de World cup. Heel gaaf om een keer zo een slalom race echt mee te maken i.p.v. op de bank voor de tv. Er waren heel veel tipi’s met saami geklede mensen en fins eten. De toppers komen ook gewoon langs glijden door dat ‘dorp’ (op hun skischoenen!! Die glijden bijna net zo hard alleen op hun schoenen als op ski’s… heel bizar om te zien). Bij een eethutje nog een bord rendier vlees met aardappelen gehaald (super lekker). Het was een spannende en koude race, maar heel leuk om mee te maken. Daarna nog naar het centrum gereden om wat te shoppen en toen alweer tijd om terug te gaan naar het huis om te spullen te pakken en terug naar Tornio te rijden.

Het was echt een heerlijk weekend en ook wel erg fijn even weg te zijn van de hele groep. Super veel fun gehad in de dikke laag sneeuw en lekker kunnen skiën! We zijn nog steeds verbaasd over de enorme gastvrijheid van die finnen hier. Niks is een probleem en ze vinden alles prima. Deze week zijn we begonnen met het voorbereiden van de wintertrip, dat gaat ook echt super worden, dat weet ik nu al. Maar daar later meer over!!!

Hellup, de tijd gaat al zo snel. Nog 2,5 week en dan zit mijn tijd hier in Tornio er al op, nog een weekje reizen met Marije en dan ben ik alweer terug in Nederland! Nog maar even extra genieten nu dan…

Tot snel!

• 13 November 2012 - 10:55

Julia:

Leuk verhaal Margo ik heb precies hetzelfde geschreven over het weekend, heel grappig! Trillende beentjes boven aan de rode piste...klopt hihi! Het was Fantastisch!!!!

• 14 November 2012 - 11:55

Janneke:

Hee Margo, wat een verhalen weer! En dat heet dan studeren? Grapje hoor, fijn dat je zo veel leuke dingen doet daar. Heel veel plezier nog de laatste twee weken!

• 18 November 2012 - 17:54

Mirthe:

Hey Margo! Tjeempie, wat maak jij veel mee! Superleuk om te lezen:). Geniet nog maar goed van die laatste weekjes! Liefs