Nord Kapp Road trip! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu Nord Kapp Road trip! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu

Nord Kapp Road trip!

Blijf op de hoogte en volg Margo

21 Oktober 2012 | Finland, Tornio

Vrijdagochtend, na het opruimen van de laatste spullen van de trip in de Meijeri, kwamen rond half 11 dan eindelijk de 2 mooie witte auto’s die we hadden gehuurd aanrijden. Snel alle spullen ingeladen, afscheid nemen van de thuisblijvers en een foto en toen op weg! Onze roadtrip was officieel van start gegaan, 6 dagen rondrijden door lapland met als hoofddoel Noordkaap. Na zo een 1,5 uur rijden kwamen we aan in Rovaniemi, de auto geparkeerd en wat rondgekeken in de stad. Het stelde niet heel erg veel voor en we hebben eigenlijk vooral even info verzameld voor onze slaapplek die nacht en we zijn langs de Martiini winkel geweest, hét messenmerk hier in Finland. Toen onze weg weer vervolgd met 8 km verderop de volgende stop, het Santa Parc! Helaas was het dicht, of nouja dicht… het was open voor interviewers en de deur was dus ook gewoon open. Dus in onze ogen was het open! Er was niet zo veel te doen en te zien omdat het dus eigenlijk dicht was maar toch leuk even in het huis van de Kerstman te zijn geweest. 2km verderop was nog Santa Village, wat altijd open is en daar heb ik de Kerstman ontmoet! Woehoe! Een praatje gemaakt en hij kon zowaar ook een paar woorden Nederlands. Het werd al later en dus tijd om door te rijden naar de plek waar we zouden gaan slapen. Ongeveer 100 km verder in een national parc zijn altijd wel hutjes waar je zo in kan te vinden. Aangekomen daar was het al pik donker en werd het zoeken dus wat lastiger en werd het spannend of we er nog wel één konden vinden! Gelukkig vonden we een hele mooie Kota met droog hout en zelfs een wc. Eten gemaakt en opgewarmd bij het vuur en toen onze matjes uitgerold en lekker gaan slapen.

De volgende dag op tijd opgestaan in een inmiddels koude hut, snel ontbeten en in gaan pakken. Jonne kwam op een gegeven moment binnen met de mededeling dat hij zich had gesneden in zijn been met zijn nieuwe mes… het was niet zomaar een snee en dus moesten we op weg naar onze volgende stop, Inari, langs het ziekenhuis! Dit duurde wel even, dus vast met onze auto doorgereden naar Inari. Een vlotte reis door het mooie binnenland van Finland. Het landschap werd steeds heuvelachtiger en aangekomen in Inari kan je al wel spreken van bergen. Inari en omgeving is super mooi. Het staat bekend om het grootste meer van Finland (dacht ik…) en dat zie je ook wel, overal water, heel gaaf. We hadden een hele mooie grote hut gehuurd, met keuken, douche en alles erop en eraan. Iedereen happy en nadat de tweede auto niet lang na ons arriveerde hebben we het verder rustig aan gedaan en genoten van even niks doen.

Zondag gingen we met een aantal een wandeling maken naar een top van een berg waar je mooi uitzicht hebt over het hele Inari meer. Na wat zoeken naar het begin van de wandeling, maar ergens begonnen en het was een leuke wandeling naar Otsamo (de top). Boven aangekomen hadden we inderdaad een super gaaf uitzicht maar was het ook heel erg koud. Gelukkig waren er net 2 vrouwen voor ons geweest die het hutje al opgewarmd hadden met een vuurtje en wij dus lekker warm konden lunchen. De weg terug konden we een andere route nemen en liepen we in 8 km weer naar beneden naar Inari. Daar opgepikt door de thuisblijvers en aangekomen in het huis met de benen omhoog lekker gechillt. Iedereen had inmiddels van Siff geleerd om zelf broodjes te bakken in de trangria’s (kookstelletjes) en dus werd er fanatiek broodgebakken voor de reis de volgende dag.

Maandag ochtend hebben we in een toptijd ingepakt. We hadden alle taken verdeeld en waren een half uur voor de geplande tijd al klaar met alles! Om 11.00 uur ging de mega souvenir shop in Inari open, waar we nog heen wilden en dus de resterende tijd maar besteed aan het kopen van avondeten voor de volgende dagen. In de souvenir shop hadden ze ontzettend veel echte Finse dingen en bijna alles wordt hier handgemaakt, leuk om te zien. Na een uur daar rondgehangen te hebben tijd om de auto’s in te gaan, want het was nog een hele reis naar onze volgende bestemming, Honnigsvag in Noorwegen! Al snel kwamen we in Noorwegen en ook in de bergen, voelde gelijk weer goed om bergen om me heen te hebben! 100km voor Honnigsvag kwamen we ook langs de zee te rijden wat het uitzicht alleen nog maar mooier maakte. Het weer was niet zo heel best, veel regen en toen het ook nog eens donker was, was er niet zo heel veel meer te zien. Gelukkig was de sfeer in onze auto erg goed en hadden we een goede radio zender gevonden met alleen maar classics. Aangekomen op plaats van bestemming stond ik een beetje versteld. We stonden langs de weg aan een groot fjord en ik dacht, waar is ons huis? We moesten een klein paadje naar beneden en daar waren 3 kleine hutjes aan het water waar 2 hutjes van voor ons waren! Dat was wel even een omg momentje, want zo veel betaalde we nu ook weer niet voor die hutjes! Ik sliep in het kleine knusse hutje met 4 anderen en viel als snel in slaap met het geklots van water op de achtergrond.

De volgende ochtend werden we weer versteld wakker, wat een uitzicht! Als je het raam uitkeek keek je zo uit over het fjord en de opkomende zon! Onder het genot van een bak porridge wakker geworden en spullen gepakt voor een dagje Noordkaap! De weg erheen was al super mooi, alsof je naar het einde van de wereld rijdt. Het was nog niet open, maar we konden wel gewoon de parkeerplaats oprijden, dus dat deden we dan maar… we waren de enige op de noordkaap en hebben uitgebreid genoten van het uitzicht en heel veel foto’s gemaakt. Voor 11u wilden we weer weg zijn want dan ging het officieel open en moesten we misschien alsnog betalen. Zijn een klein stukje terug gereden en onze auto’s geparkeerd bij het begin van de wandeling naar knivskjelodden. 9km heen en weer 9 km terug om op het écht noordelijkste puntje van Europa te staan! De wandeling erheen was mooi maar het landschap begon na een tijdje wel een beetje te vervelen. Het is vrij saai, alleen maar vergeeld mos en gras met stenen, al is de enorme wijdheid wel heel mooi. Na 2 uur wandelen kwamen we dan aan op het punt waar we ook echt niet meer verder konden, wauw, super gaaf daar en ontzettend ruig. De zee die neer sloeg op de rotsen en in de verte de kliffen te zien en een eindeloze zee. Onze lunch hier gegeten en niet al te lang blijven hangen want het was koud en het begon ook nog eens te regenen! Ook op de terug weg heeft het nog een tijd geregend, maar hebben we ook nog de zon even gezien. Ook hier verandert het weer met de seconde… Terug bij de auto moe en voldaan naar onze huisje terug gereden, even opgefrist en toen in Honnigsvag een restaurantje opgezocht. Toen we daarvan terug kwamen was er een noorderlicht! En niet zomaar een, hij was super groot en heftig en je zag de vlagen groene lucht rond dansen in de lucht, echt geweldig! Met ons hutje nog even nagenoten onder genot van ijs en kop thee en toen weer lekker ons bed ingekropen.

Woensdag was deel 1 van de lange terugreis. De reis ging vandaag naar Skibotn, langs de Noorse kust. Een hele mooie maar lange reis en dat merkte we ook wel aan iedereen in de auto. Vooral het laatste stuk was even doorzetten. Het was toen al donker en we konden dus niet meer genieten van de mooie fjorden waar we de hele dag al tussendoor reden. Rond 19u kwamen we aan op de camping waar we 3 kleine hutjes hadden, niet heel knus maar genoeg om in te slapen. Dat is ook echt het enige wat we er hebben gedaan want we konden in een grote keuken met z’n allen eten. Donderdagochtend stonden we op met rijp op het gras en -7,5! De zon stond al te schijnen op de eerste besneeuwde bergtopjes en de sfeer zat er weer goed in na de vermoeide dag van gister. Op naar Tornio! Al snel kwamen we in wat sneeuw terecht, dus dat konden we ook weer van ons lijstje afstrepen, ik heb de eerste sneeuw aangeraakt! Onderweg kwamen we nog een souvenir winkel tegen waar je donuts en koffie/ thee voor 50 cent kon krijgen, dus ook maar even van geprofiteerd. Om 18.15u kwamen we dan eindelijk aan in een regenachtig Tornio, home sweet home. Met Maria nog een maaltijd van alle restjes in elkaar geflanst en met George, Jonne en Maria even nagechillt onder het genot van een glaasje wiskey.

Dat was het dan, onze Nord Kapp Road Trip! Ik heb een super week gehad die echt voorbij vloog. Het was heel gezellig en we hadden een leuke groep. Ik heb me erg verbaasd over het landschap, zo ruig en mooi, ondanks ik wat bergen wel gewend ben. Ook de wegen heb ik me over verbaasd. Onze afstanden waren allemaal niet enorm lang, niet meer dan 450 per dag, maar ze kennen hier geen snelwegen, het zijn dus allemaal slingerweggetjes waar je soms niet harder dan 70 rijdt de hele tijd. Ik heb er erg van genoten en ik kan zeggen dat ik op het noordelijkste puntje heb gestaan én dat ik de Kerstman heb ontmoet!!

Alles van afgelopen weken staat er nu weer op! Aankomende week beginnen de lessen weer en gaan we beginnen met wat meer theorie en gaan we zelf ook voor de groep staan :)

Het is ook al flink koud inmiddels hier! overdag rond het vriespunt en 's nachts ver eronder! De zon schijnt volop en het is echt heerlijk buiten nu, echt winters :)