Wintertrip! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu Wintertrip! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu

Wintertrip!

Blijf op de hoogte en volg Margo

27 November 2012 | Finland, Tornio

Waah de laatste week is dan nu toch echt een feit en het is te merken aan alles en iedereen. Donderdag gaan we ons enige echte Adventure education diploma in ontvangst nemen en dan zit mijn tijd hier in Tornio erop. Oke, laat ik eerste even verder gaan waar ik was gebleven en terug kijken op de leuke dingen die we afgelopen 2 weken hebben gedaan!

De maandag nadat we terug kwamen uit Levi zijn we weer begonnen met normale lessen en voorbereiding op de wintertrip. Helaas was ik weer niet gekozen tot coördinator, maar ging ik wel een leuke cross country ski tour organiseren samen met Tuva en Marije. George en Maria waren dit keer in charge om de hele week te organiseren, het was wel wat anders dan de nuva week. Een aantal dingen stonden al vast en waren al gereserveerd, omdat die dingen nu eenmaal al vroeg geregeld moeten worden. Ik had mezelf ook nog in het groepje gestopt dat een avond programma voor de hike avond zou organiseren, dat gaf me ook wel een goed gevoel! De week verliep rustig en iedereen werd heel erg enthousiast over de wintertrip en de dingen die we daar zouden gaan doen! Woensdag nog een les over cold injuries en wat te doen als iemand niet meer reageert van de kou en toen donderdagmiddag en vrijdag waren we vrij vanwege cursussen die de docenten hadden. Vrijdag avond waren we uitgenodigd bij onze tutor Anna om wat Finse specialiteiten te maken. Niet iedereen had daar zin in, dus uiteindelijk met een klein en gezellig groepje een leuke avond daar gehad! Iedereen deed het lekker rustig aan en was zich aan het voorbereiden op de wintertrip en de nationale avond die we zaterdag hadden georganiseerd!

Zaterdag om 18u stond ons hele appartement vol met de hele groep, de tutoren en eten. Elke nationaliteit die we hier hebben (6) had iets van eten gemaakt. We begonnen met een voorgerecht, Noorse zalmrolletjes, Spaanse tortillas patates en Hollandse prikkertjes met een augurkje en kaasje. Toen kregen we een snel cursus Pools van onze 2 poolse huisgenootjes. Het hoofdgerecht bestond uit Poolse dumbles, Hollandse andijvie en worteltjes stamppot en een Deense kerstspecialiteit. Brood met homemade butter en veel vis voor erop. Ook hadden ze frikadellen gemaakt, maar iets anders als wij ze kennen, dit waren meer platte gehaktballen, maar smaakte ook erg goed! Tussendoor hebben we nog het ‘Ik hou van Holland’ verjaardagsspel gespeeld, wat erg goed in de smaak viel! Als toetje hadden onze Duitse vrienden puffé gemaakt, dat was echt té lekker! Toblerone gesmolten met slagroom en dan in de vriezer dat het ijs wordt, halleluja! Het was super leuk om nog even een avondje met z’n allen leuke dingen te doen en veel te lachen!

Maandag om 8.30 stond iedereen klaar in de Meijeri, klaar voor de wintertrip, de laatste trip van de minor hier in Finland! De trailer ingepakt en om 9u konden we allemaal de bus in. Onze eerste stop zou in Kuusamo zijn bij het jeugdcentrum Oivanki. Tegen lunch tijd kwamen we hier aan en konden we gelijk aanschuiven bij de lunch, die heel erg leek als de lunch die we op school altijd krijgen, prima dus! Na de lunch kregen we een korte rondleiding over het terrein en gingen we een aantal activiteiten doen die daar gedaan worden met vooral jeugd en jongeren. Dit waren vooral touwparcours en de wandelende A. Voor iedereen uitdagend en een leuke middag gehad. Hierna een korte lezing over de organisatie en de verschillende locaties in Finland, heel interessant te horen hoe de jeugdcentra hier in Finland geregeld zijn. Het was inmiddels al weer etenstijd en we konden zo weer aanschuiven bij het diner. Voor we naar ons kamp konden gaan kregen we nog een lezing van Thuomas, oud leerling van Adventure education. Hij vertelde over zijn werk bij Oivanki met probleemjongeren. Super nice te horen wat voor een programma ze hier ontwikkelen voor dat soort jongeren en hoe ze er mee werken. Hierna konden we eindelijk naar onze kampeerplek gaan en het vuur in de tipi aansteken. In het donker in de sneeuw je tentje opzetten is een uitdaging opzich, maar uiteindelijk had ik met mijn tent maatjes George en Joanna onze tent staan en konden we de warme tipi in voor wat op vuur zelfgemaakt pannenkoeken. Om 22u had ik me propvol met pannenkoeken gegeten en had ik mijn fles warm gemaakt, klaar voor de koude nacht! Mezelf ingenesteld in mijn slaapzakje met alle tools die we hebben geleerd om warm te blijven. Koud had ik het niet! Maar lekker slapen is toch anders…

Dinsdag stond de wekker al om 6.45u en moesten we onze tentjes weer afbreken en de spullen inpakken. Om 8u konden we bij het ontbijt aanschuiven en om 9u de bus weer in, op weg naar de start van de 2daagse hike! We hadden met de groep ervoor gekozen een wat kortere hike te doen, aangezien het om 15u al donker is. De korte hike had wel een wat uitdagendere route dus dat was ook wel leuk! Dus zo startte we met al onze backpack op de rug weer het bos in, waar zo een 15cm sneeuw lag. Het pad was al vaak belopen en dus behoorlijk glad! Er was al een tijd geen sneeuw meer gevallen en het dooide 2 graden, dus helaas weinig echt winterse landschapjes. Dat maakte de hike niet minder leuk want het was gezellig en een super mooi gebied. Het is uitgesleten van gletsjers en dus erg steile stukken met kleine dalletjes. Na ongeveer 9km lopen bereikten we onze overnachtings plek en konden we ons kamp gaan opzetten. Er was een klein hutje met wat slaapplekken, en omdat ik nogal moe was van de vorige nacht heb ik maar besloten daar te slapen samen met wat anderen. Heerlijk avondeten gemaakt en om 18.30u stond het avondprogramma klaar. Samen met George, Maria en Ida hadden we een winter olympics gemaakt met een quiz, een kompas oefening, vuurmaak oefening en een zoektocht in het bos. Iedereen had super veel lol erin, wat leuk was te zien! Hierna nog wat serieuzere dingen gedaan en een flinke reflectie over de 3 maanden gedaan met de hele groep.

Woensdag weer vroeg op en het laatste deel van de hike doen, nog zo een 3km en toen de bus in op naar onze welverdiende appartementjes in Ruka! Veel tijd om uit te rusten was er niet want om 13u stonden Marije, Tuva en ik alweer als leiders op de langlauf ski’s! Wel gek weer op die lange latten te staan, maar ook heel leuk. Met de groep wat warming-up en andere grappige dingen gedaan om gewend te raken aan de ski’s. Nadat iedereen minstens 3 keer gevallen was en enigszins gewend was hebben we een korte tour gedaan in het appartementjes park. De ski’s zijn perfect voor de verse sneeuw en dus met mij als leider voorop door de verse sneeuw gecrosst. Niet bij iedereen ging het even makkelijk maar toch hebben we enorm veel gelachen. Terug bij onze appartementjes in de voortuin nog een estafette gedaan en toen waren we klaar met de ski’s. Samen met een paar naar de supermarkt gegaan voor avondeten en toen hebben Marije en Tuva voor ons huisje heerlijke wraps gemaakt. We hadden een super relaxed huisje met leuke mensen en de rest van de avond ook heerlijk uitgerust en gezellig op de bank gezeten.

Donderdag was het dan eindelijk zover, skiën! Ida en ik hadden eerst een lekker uitgebreid ontbijt gemaakt met bacon en ei en wat warme broodje. Om 9.30 stonden we voor de deur bij de rental shop. Bijna iedereen had besloten beginnerslessen snowboarden te nemen en dus was ik in de ochtend samen met Tuva op de telemark ski’s, Marta op gewone ski’s en Marije op haar board lekker vrij om zelf op pad te gaan. De pistes verkend en rustig aan begonnen terwijl de beginner skiërs en boarders aan het stuntelen waren onderaan de piste. Om 12u hadden we met iedereen pauze en werden de eerste spannende avonturen in de sneeuw al gedeeld. Om 13u was het tijd voor de expert ski lesson met Eeva. Met een klein groepje omhoog gegaan en wat tips en opdrachten gekregen. De rest van de dag lekker geskied en iedereen ging goed! Het weer was wat minder, maar ach, als we maar lol hadden en dat hadden we dus die regen maakt dan ook niet zoveel meer uit! Om 2 minuten voor 19u (sluitingstijd) onze spullen ingeleverd en boodschappen gedaan. Om 22u ’s avonds zaten we eindelijk aan ons avondeten. Iedereen had wat moeite met de ogen openhouden en dus na het eten gelijk het bed in!

Vrijdag stonden we op met de gedachte dat de week zo ontzettend snel was gegaan en we maar flink moesten gaan genieten van onze laatste dag! Helaas was de geplande husky trip gecancelled vanwege te weinig sneeuw. Dus had ik maar besloten dan de hele dag weer te gaan skien, ook niet verkeerd! Met de fanatiekelingen stonden we alweer als eerste bij de rental shop om onze spullen te huren en om 10u stonden we alweer op de latten. Het regende iets harder, wat later over ging in sneeuw en we waren al snel doorweekt! Om 11.30u was ik zo koud dat ik maar vast naar binnen ben gegaan en een half uur later volgde de rest voor een gezamenlijke lunch. Na de lunch ging ik er weer met frisse (warme) moed tegenaan en ging het stukken lekkerder! Heerlijke uurtje genoten nog op de piste waar het de hele tijd sneeuwde en de bomen dus ook eindelijk weer wat witter werden! Om 15u met Julia terug gegaan naar het dal en onze spullen ingeleverd en een snelle ronde door Ruka gedaan. Tot slot met een aantal nog een verdiend biertje gedronken in de after ski en toen was het helaas alweer tijd om terug te lopen naar de appartementjes, waar de bus ons kwam ophalen. 16.52 (8 minuten te vroeg jawel!) zaten we allemaal in de bus, moe en voldaan.

Het was echt een super leuke week en een goede afsluiter op deze minor! Nu gaat het echt heel erg snel en zijn we allemaal bezig met de tijd hier af te sluiten. Ik voel me heel dubbel want vind het heel erg raar naar huis te gaan, maar kijk er ook naar uit weer op Hollandse bodem te zijn! Donderdag zijn we klaar en vrijdag ga ik met Marije richting het zuiden, Helsinki! Daar blijven we een weekend, dan door naar Turku, studentenstad en vanaf daar met de boot naar Stockholm. Zaterdag 8 dec. Land ik in niederrhein, en dat is welgeteld nog minder dan 2 weken… Ik hoorde van Kai, onze docent dat heel het zuiden aankomende week wit gaat kleuren dus kijk er naar uit nog een weekje in het witte kerst zuiden te genieten! Vanaf daar zal ik nog wel een berichtje doen 

Hei hei!!

• 29 November 2012 - 16:48

Yvette:

Klinkt weer goed Margo! Genoeg sneeuwpret voor jou :) Veel plezier met jullie laatste weekje reizen!
    liefs en tot snel

• 29 November 2012 - 16:48