Klimmen en boulderen! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu Klimmen en boulderen! - Reisverslag uit Tornio, Finland van Margo Dickhout - WaarBenJij.nu

Klimmen en boulderen!

Blijf op de hoogte en volg Margo

20 Oktober 2012 | Finland, Tornio

Oops alweer een hele tijd geleden dat ik iets op mijn blog heb gezet! Er is weer heel erg veel gebeurd dus ik ga het maar verdelen in 3 wat kortere verhalen.

De week na de hike begon rustig qua lessen maar met veel aan ons hoofd! Vrijdags hadden we een examen en moesten dus de hele week leren. De concentratie die week was ver te zoeken want zat nog met de hike in mijn hoofd en alle andere dingen die er afgelopen weken zijn gebeurd. Woensdag begonnen we met klimmen, joepie! Dit was allemaal niet erg nieuw voor mij, dat scheelde weer wat in de chaos in mijn hoofd. We gingen oefenen met zekeren en knopen leggen in een klein schooltje 5 minuten fietsen van hier. Het was een muurtje van 4 meter hoog en het ging dus echt vooral om het oefenen van zekeren en problemen oplossen, bijvoorbeeld een plastic zakje tussen je atc... Donderdag ook nog geoefend in het schooltje met wat andere technieken om problemen op te lossen. Elke seconde die we vrij waren zat iedereen aan de studie. Het nam erg veel tijd en energie in beslag van iedereen om door de engelse stof heen te komen. Ik merkte het ook wel in de groep, iedereen zat een beetje als zombies in de lessen! Vrijdag stond het examen op het programma, het viel mij wel mee en heb uiteindelijk alle punten behaald die te halen waren, dus een 10!

In het weekend even van de rust genoten en het dan ook rustig aan gedaan. Zaterdag ben ik met Jonne, Ivet, Viktor en Anna (tutor student) gaan klimmen in Luppioberget. Een heel gaaf bouldergebied ongeveer 60 km van hier af, aan de Zweedse kant van de rivier. De berg was aan alle kanten te beklimmen en hebben een aantal mooie boulder routes gedaan. Overal had je een geweldig uitzicht over het hele landschap en zagen we op een gegeven moment ook (helaas) de regen aankomen. Het was erg fijn en leuk om even met een klein groepje lekker buiten te zijn en te ontspannen. Op zondag de climbing cave bezocht, een leuk klein boulderhok waar iedereen zich kan uitleven. Hier ga ik zeker vaker terug komen! Er zijn een aantal in onze groep erg enthousiast geworden van het klimmen en er is dus altijd wel iemand om mee te gaan als hij open is.

Maandag hadden we een boulderles in de cave en dinsdag en woensdag zouden we op trip gaan naar wat buitenklim gebieden. Helaas gooide de regen roet in het eten en konden we niet naar buiten gaan. Over op plan b dus! Dinsdag begonnen we met de helft van de groep in de meijeri met wat extra techniek, gebruik van de grigri en daarna gingen we kratjes stapelen. Ida en ik waren het testteam van Kai en wij waren dus de gelukkige om als eerste de techniek uit te proberen om met z’n 2en een elke toren te bouwen van kratjes en het is ons gelukt! ’s Middags naar de bouldercave en daar heeft Jussi ons een aantal leuke boulder spelletjes geleerd. Deze ga ik zeker onthouden voor de rest van mijn spannende klim carrière (ahum…). Woensdag stond er om 14.15u een bus voor ons klaar om naar Lulea in Zweden te rijden. Daar was een grote sporthal met een mooie klimwand van minstens 15 meter hoog. Ik vond het erg jammer dat we niet naar buiten gingen maar hier klimmen was ook wel gaaf. Wat leuke routes geklommen en iedereen had het er naar z’n zin. Op de terugreis hadden we bijna een aanrijding met een eland, dat was wel even spannend! De wegen hier zijn best gevaarlijk als het donker is, want de elanden steken dan vaak over en je ziet ze niet altijd op tijd!

Donderdag en vrijdag vooral nog wat theorie gehad, Finse les en het klimmen gereflecteerd. Ook in het weekend maar weinig gedaan, want ik was gedurende de week ziekjes geworden. Mijn weerstand was heel naar beneden gedonderd na alle vermoeidheid en dat merkte ik aan mijn gezondheid. Ik had last van veel aften en mijn keel was ontstoken, dat maakte me erg moe en voelde me echt klote. Zondag met Marije toch maar even naar buiten geweest en een rondje gewandeld in een natuurreservaat op Haparanda. Niet super speciaal maar lekker even buiten te zien en afsluitend echte Zweedse gehaktballetjes eten bij de Ikea!

Aankomende week hebben traditional skills week! Had er super veel zin in, hoopte alleen er erg op dat ik me beter zou voelen, want wilde er echt van genieten die week.. Alles hierover in het volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 7464

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 03 December 2012

Finland

08 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Ardennen avontuur

Landen bezocht: